Tuesday, 31 July 2012

VITA-C SHAKLEE

Vitamin C adalah vitamin yang paling "glamer" sekali..sehinggakan ada satu masa dulu, ramai wanita yang ambil suntikan vitamin C untuk kecantikkan..mungkin atas faktor lagi senang and cepat..tp macam yatt, yat takut nk inject ni..so yat amik keputusan yat makan je laa supplement Vitamin C ni..hehehe

yat mula kenal vitamin C SHAKLEE ni masa blajar diploma dulu..makcik yang kenalkan cz yat ni orang yang xsuka makan sayur n selalu kena flu + ulser...so, keadaan tu banyak mengganggu masa belajar..xbole nk fokus..


Apakah yang dikatakan dengan VITAMIN C?



Vitamin C adalah vitamin yang paling kerap diambil oleh mereka yang PRIHATIN pada kesihatan. Vitamin C juga dipanggil ascorbic acid yang mana kerpeluan minima yang disyorkan untuk badan adalah 60mg sahaja sehari (sepertimana yang digariskan oleh USRDA - United State Recommended Daily Allowance). 

Bagaimanapun, untuk kesan yang baik dan maksimum, pengambilan Vitamin C dalam dos yang lebih tinggi adalah disyorkan. 

Vitamin C sangat tidak stabil. Oleh itu ia cepat rosak bila terdedah kepada pencemaran, stress, proses oxidasi, merokok dan sebagainya. Ia jugak tidak terbentuk dengan sendiri oleh sel-sel badan kita, jadi pengambilan daripada sumber luaran amatlah penting.

Vitamin C juga dikenali sebagai vitamin yang mudah larut dalam air, maksudnya ia mudah dibuang melalui peluh dan juga air kencing. Pengambilan yang berterusan adalah penting bagi memastikan kandungan vitamin ini tidak menurun / rendah untuk badan kita.


Apabila kekurangan VITAMIN C.......

  • pendarahan dalaman (haemorrhages) dimana ada tanda-tanda lebam bewarna hitam biru di bahagian badan.
  • gusi berdarah dan tidak kuat.
  • tulang menjadi kurang stabil kerana perubahan yang terjadi pada tulang rawan yang menyokong tulang biasa.
  • tisu jantung rosak.
  • pertambahan kadar metabolisme.
  • struktur tulang kehilangan kalsium.
  • mudah tertekan.
  • kulit bersisik dan kering.
  • tapak kaki keras dan kasar.
  • luka lambat sembuh.
  • mudah terkena ulser dan mendapat flu
  • mudah demam
  • penyakit skurvi.


Siapa yang memerlukan VITAMIN C????.......

 Vitamin C diperlukan oleh beberapa golongan manusia yang mempunyai kandungan Vitamin C yang rendah dalam badan mereka seperti:-
  1. perokok. KENAPA??? **sebatang rokok boleh memusnahkan 25mg vitamin C dalam badan manusia. Kajian ke atas air kencing perokok tegar yang menghisap 20batang rokok mendapati tiada atau hanya sedikit vitamin C yang ada dalam tubuh badan mereka.
  2. pesakit kencing manis. KENAPA???**Pesakit ini banyak kehilangan vitamin C melalui kencing yang kerap. Kajian menunjukkan mereka yang mengambil vitamin C pun masih lagi mengalami kandungan vitamin C yang rendah. Ini berlaku kerana kandungan gula yang tinggi menyebabkan berlakunya persaingan antara gula dan vitamin C. Pesakit kencing manis juga mendapati kandungan collagen mereka yang kurang menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. Perubahan-perubahan yang terjadi pada protein dan 'free radicals' menyebabkan pesakit kencing manis lebih terdedah kepada komplikasi seperti cataracts, atherosclerosis, kerosakan saraf dan kerosakan buah pinggang. Pengambilan vitamin C dapat membantu dalam keadaan-keadaan di atas
  3. pesakit kanser 
  4. orang yang banyak mengambil minuman beralkohol
  5. pesakit reumatiod arthritis 
  6. ahli sukan yang melakukan aktiviti lasak. KENAPA??? **Mereka banyak kehilangan vitamin B kompleks dan vitamin C disebabkan oleh aktivit-aktiviti ini, di samping pendedahan yang lebih pada cuaca panas (berpeluh - jadi kehilangan vitamin C) dsb. 
  7. pesakit yang sedang dirawat di hospital atau mereka yang baru lepas menjalani pembedahan 
  8. pesakit yang mengalami penyakit kronik seperti selsema, jangkitan kuman, batuk & sebagainya.  
  9. pengambilan ubat tertentu spt pil perancang, aspirin, antibiotik. 

  

VITAMIN C adalah penting untuk FUNGSI-FUNGSI berikut.....


  • sebagai penguat sistem imuniti badan. Vitamin C menyebabkan fungsi sel darah putih dapat dijalankan dengan lebih efektif. Sel-sel darah putih ini melawan bakteria dan virus yang menyerang badan kita.
  • pembuangan toxin-toxin dari dalam badan.
  • sebagai anti-oksident ia penting dalam pencegahan penyakit bahaya seperti kanser. Selain sebagai fungsinya sebagai anti-oksident, vitamin C membantu pengeluaran interferon yang sangat penting untuk melawan sel-sel kanser. Vitamin C juga menghalang pembentukan nitrosamines yang boleh menyebabkan kanser. Perlu diingat bahawa vitamin C bukanlah ubat untuk kanser, tetapi ia membantu memperlahankan pertumbuhan tumor daripada menjadi lebih teruk di samping menguatkan sistem imunisasi.
  • kesihatan sistem jantung. Pengurangan kandungan vitamin C akan  menyebabkan pengeluaran asid bile berkurangan. Ini pula akan menyebabkan pertambahan kandungan kolesterol. Pengurangan vitamin C juga menyebabkan dinding saluran darah mudah dirosakkan oleh enzim. Kajian menunjukkan pengurangan vitamin C dalam jangkamasa panjang akan menyebabkan atherosclerosis, di mana lemak dan kolesterol akan melekat dan menyekat saluran darah.
  • penyembuhan luka. Vitamin C akan meningkatkan kadar pengeluaran collagen, oleh itu luka boleh sembuh dengan lebih cepat. 
  • agen mengurangkan rasa sakit.
  • mengurangkan alahan 
  • penyerapan zat besi dari sumber bukan daging ke dalam darah. Ini adalah penting kepada mereka yang tidak memakan daging (vegetarian).
  • pengurangan stress. Vitamin C adalah penting dalam pengeluaran hormon corticosteroids, adrenaline dan noradrenaline. Stress menyebabkan hormon-hormon ini dikeluarkan lebih daripada biasa, oleh itu keperluan kepada vitamin C akan meningkat. Dalam hal ini pengambilan bersama vitamin B kompleks adalah penting. 
SUDAHKAN ANDA PILIH VITAMIN C YANG SESUAI ??????
*****saya dan keluarga tentunya memilih VITAMIN C SHAKLEE NI......:-----

KANDUNGAN: 180 TABLETS
HARGA: RM 92.50 (WM) / RM 97.50 (EM)

@@ kenapa saya pilih VITAMIN C SHAKLEE ni....
--> kerana ia membekalkan Vitamin C secara semulajadi JAM DEMI JAM...Shaklee Sustained Realesed Vita C merupakan produk pertama yang menawarkan vitamin C dengan kawalan pelepasan secara semulajadi. Ia dilepasakan sedikit demi sedikit selama 5 jam.

Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.




Monday, 23 July 2012

Sihat...Cergas...Cerdas Di Bulan Ramadhan

Ramadhan kali ni Ramadhan yang ditunggu2 oleh yat n suami..kenapa??? cz ramadhan kali ni adalah ramadhan yang menyatukan kami semua..suami, lil Dasuki n yat..
sebelum ni kami bertiga tinggal asing2..yat di Shah Alam..suami di Kota Bharu (kerja) n lil Dasuki di kg yat (tinggal ngn nenek :-( )..sgt sedih ble tkenangkan 2 Ramadhan sebelum ni..

Kalau sebelum ni yat cuma fikirkan pasal diri yat seorang sahaja dalam menghadapi puasa..tp kali ni yat perlu fokuskan pada suami n anak.. jadi yat perlu lebih sihat...lebih ceria..lebih cergas.. so, yat kena jaga kesihatan yat.. :-)

Di Bulan puasa ni, selalu kite dengar masalah kesihatan yang berlaku pada diri kita diawal2 puasa..sembelit..gastrik..kadang tu, sembelit sampai kena buasir..:-(

Pada kite, setiap kali Ramadhan datang, kita mesti sentiasa memasang niat utk jadikan Ramadhan kali ni Ramadhan yang terbaik.. Terbaik dalam ubudiah kita pada ALLAH, m'baca Al-Quaran, Solat, Qiamullai, zikir & sebagainya. Tidak dinafikan, semua ibadat tersebut hanya dapat dilakukan dengan menetapkan niat, azam yang kuat dan kesihatan tubuh badan yang baik.

Apa yang dikatakan GASTRIK dan SEMBELIT????

GASTRIK - gastrik atau istilah mediknya "gastritis" adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding / pengalas / mukosa perut yang lazimnya berpunca daripada jangkitan bakteria "helicobacter pylori (H.pylori)" yang turut menjadi penyebab utama ulser perut.

PUNCA / PENYEBAB:-
  • tabiat pemakanan yang tidak teratur
  • pengambilan alkohol berlebihan
  • tertekan
  • merokok
  • rembesan asid gastrik yang berlebihan
  • pengaliran semual hempedu kedalam perut.

SEMBELIT - sembelit adalah pergerakan usus yang tidak kerap atau tidak selesa yang mana pergerakan usus mungkin kecil, keras, atau kering. Individu yang mengalami sembelit akan menghadapi kesukaran membuang air besar.


PUNCA / PENYEBAB:-
  • kurang serat tetapi lebih makanan berlemak dan gula.
  • kurang minum air.
  • selalu menahan diri daripada membuang air besar.
  • bagi yang mengandung, hormon progesteron yang tinggi meregangkan otot2 usus dan menyebabkan sembelit.
  • kurang makan sayur.

Kini, anda yang menghadapi masalah berkenaan boleh mendapatkan produk SHAKLEE sebagai alternatif membantu meningkatkan kesihatan diri di bulan Ramadhan ini. Kesihatan diri yang baik membantu kita dalam beramal dengan lebih kusyuk dibulan yang mulia ini.

1. Energizing Soy Protein
  • menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.





2. Meal Shakes
  • mengandungi FIBER yang membantu pelawasan. Walaubagaimanapun perlu disertai dengan pengambilan air masak yang banyak.

3. Ostematrix
  • membantu mengurangkan sembelit dengan membuatkan rasa lawas dan selesa.




4. B-Complex
  • membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.




5. Performance Drink
  • mengandungi formula karbohidrat unit Shaklee iaitu "obticarb" yang membekalkan tenaga serta merta.



6. Alfafa Complex
  • penawar bagi mereka yang mengalami sembelit kerana kerana ianya kaya dengan serat yang tinggi.


**********************************************
Anda ada masalah sembelit dan gastrik??? Ingin dapatkan vitamins ni tapi nak harga berbaloi??? Bole jeee...yang penting hubungi yat....xkisah laaa untuk poskan atau untuk COD...sekitar Klang, Shah Alam, dan Putra Height je tau..dan harga..pasti anda TIDAK MENYESAL..malah TAK PERCAYA!!!!!!! yat akan cadangakan anda berdasarkan bajet dan masalah anda.. tak perlu ambik semua..okehhhh :-)

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

yat hayati
Shaklee Independent Distributor | ID 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com


Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...