Friday, 7 December 2012

Kenapa Kolagen Penting untuk Kecantikan

Kenapa saya tulis entry ni macam ni??? kita semua tahu kan yang perempuan ni nak nampak cantik je salalu..sama laa macam saya..hehehe

Betul tak?? Perempuan ni nak nampak cantik dan mantap je setiap masa sebab bagi kami kecantikan itu sumber keyakinan diri.

Untuk pengetahuan anda, bila seseorang itu (gadis atau jejaka) meningkat dewasa, banyak protein yang ada dalam kulit mula hilang. Bila dah hilang, kulit akan mula menjadi kedut dan bewarna kusam. So, apa kena mengena dengan kolagennya? Well, kolagen sebenarnya adalah sejenis protein yang ada pada kulit. Boleh dikatakan 80% dari kulit-kulit kita mengandungi kolagen. But apa akan jadi kalau kulit kekurangan kolagen tertentu? Well, anda akan jadi tua.




Apakah yang dikatakan dengan kolagen???

Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan.. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.. Kolagen disusun tiga rantai polipetida (monomer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix (pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari tiap rantai mempunyai panjang asid amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.

Kolagen ni boleh terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi, dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.

Terdapat 29 jenis kolagen namun 90% adalah dari jenis kolagen I, II, III dan 1V.

  • Kolagen I : terdapat pada kulit, tendon, pembuluh darah, ligatur, organ, tulang (komponen utama tulang) dan gigi
  • Kolagen II: tulang rawan (komponen utama tulang rawan) ,mata
  • Kolagen III: reticulate (komponen utama retikuler serat). Rangkaian ini bertindak sebagai penyokong dalam tissue lembut seperti hati,jantung, tulang sumsum,arteri,kulit,usus,rahim
  • Kolagen IV: membentuk asas kepada sel membran dasar(serat yang melapisi permukaan rongga dan organ seperti buah pinggang ) kanta mata, atau endothelium yang melapisi permukaan interior pembuluh darah.
  • Kolagen V: permukaan sel, rambut dan uri.

Fungsi dan Khasiat Kolagen

  • menghasilkan asid amino penting seperti :

      1. lysin,prolin dan glysin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tisu penyokong, dan untuk mengawal fungsi sel.
      2. hydroxyprolin - memberi kekuatan dan keanjalan pada tisu penyokong dan tulang glisin -melembapan kulit.
      3. alanin, prolin dan asparagin - menstabilkan struktur,melembap, menegang dan menganjalkan kulit lantas mengekalkan kulit cantik serta menghalang penuaan.
      4. arginin - memudahkan tidur nyenyak, menghasilkan pola tidur.
      • mengawal metabolisme tubuh dengan mencerna secara enzimatik.
      • melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan kerosakan oksidatif.
      • menegang,menganjal dan melembapkan kulit.
      • menampung air dalam tubuh.
      • meningkatkan penyerapan kalsium.
      • menguatkan salur darah dan melancarkan pengaliran darah di bawah lapisan kulit
      • meningkatkan isyarat induksi
      • menghasilkan kualiti rambut dan kuku yang baik
       

      Kesan kolagen ke atas badan

      Kenapa semua orang lebih-lebih lagi orang perempuan / wanita beria-ia untuk tampil sihat dan awet muda dengan kolagen??? Rupa-rupanya kolagen ini:-
        • memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
        • memelihara kelembapan kulit
        • menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
        • menguatkan otot dan tulang
        • membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
        • memelihara kelenturan sendi
        • mengurangkan keradangan(inflammation)
        • memberi tenaga
        • membantu pola tidur
        • memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf
          Perbezaan antara kulit muda dan kulit tua

            

          Kesan kekurangan kolagen ke atas badan

          Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.


          Oleh itu kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit seperti osteoarthritis(sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.


          Apakah tanda-tanda penuaan

          Tanda-tanda kita dah beransur ke alam "veteran" atau "tua", bukan laa semestinya kita dah tak larat untuk berjalan tetapi apabila kita mengalami simptom-simptom berikut:-
          • kulit kusam
          • tak bermaya
          • tiada seri
          • kulit kedut dan mula kendur
          • pigmentasi kulit
          • cepat letih dan lesu
          • sakit badan dan sendi
          • mudah lupa
          • kurang penglihatan
           

          Kenapa kolagen daripada ikan selalu dipilih sebagai makanan tambahan atau supplement?

          • Kolagen ikan dihidrolisis adalah yang terulung
          • Ia dianggap satu penyelesaian yang mudah, selamat dan ideal bagi membantu merangsang pertumbuhan kolagen dalam kulit
          • Kolagen hidrolisis adalah supplement pelbagai fungsi yang berpotensi untuk meningkatkan pengurangan pelbagai penyakit dan mengatasi masalah fizikal Ia adalah dari jenis kolagen 1.
          • Berat molikul rendah daripada 1000 adalah lebih mudah dicerna dan cepat diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari kambing,lembu atau babi seberat 400 000.
          • Menyediakan predigested collagen telah dicernakan dahulu dan cepat diserap.
          • Kolagen ikan dapat mempertahankan bentuk struktur asalnya iaitu rangkaian `Triple Helix', struktur bentuk yang sama terdapat pada kolagen manusia. Ini merupakan penemuan terpenting abad ini .
          • Memperbaiki konsentrasi hydrooxyproline (HyPro).
          • Menyediakan asid amino yang penting yang sering tiada dalam pemakanan.Ia mengandungi 20 asid amino, termasuk 8 daripada 9 asid amino essential (tidak ada tryptophan).
          • Memberikan nisbah asid amino yang diperlukan untuk pembentukan kolagen dalam badan.Menyediakan asid amino bebas dan peptida.
          • Menyediakan prolin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tissue, dan untuk mengekalkan fungsi sel.
          • Mengandungi arginin yang membantu tidur dan meningkatkan prestasi bersukan
          • Mengandungi asid amino yang menggalakkan tubuh untuk meningkatkan pembentukan otot. Lebih banyak otot tanpa lemak meningkatkan kadar metabolisme .Ini mencepatkan kadar pembakaran lemak .
          • Lemak yang terbakar daripada peningkatan otot tanpa lemak diubah menjadi tenaga. Akibatnya, ramai orang merasai peningkatan tenaga sepanjang hari kerana tubuh mereka dengan cepat menggunakan lemak sebagai sumber tenaga.
          • Mengandungi glucosamin dan asid hailuronik semulajadi yang menyokong baikpulih tissue penyokong terutamanya pada sendi.
          • Menyediakan penampungan air badan dan mengoptimakan penghidratan. Kesannya melembapkan dan meningkatkan kekenyalan serta ketegangan kulit.
          • Merupakan bahan yang baik untuk pemakanan ahli sukan.Ini penting bagi olahragawan untuk memulihkan kadar protein selepas latihan.
          • Mempercepatkan process pemulihan kecederaaan
          • Meningkatkan kewaspadaan mental, kejernihan mental, konsentrasi.
          • Ia boleh membentuk dan menegangkan badan.
          • Peningkatan tahap tenaga sesuai untuk pelan penurunan berat badan.
          • Memelihara dan menguatkan rambut dan kuku.
          • Ia membantu menegang kulit dalam melambatkan penuaan. Ia memberikan keseimbangan nitrogen positif yang penting dalam menyokong nutrisi bagi generasi usia seperti hilangnya kolagen dan kerosakan tulang rawan
          • Hati manusia juga memproses kolagen hidrolisis sebagai karbohidrat kompleks, yang mengimbangi gula dalam darah dan meningkatkan tahap tenaga.
          • Kajian klinikal awal menunjukkan pengambilan kolagen ikan pada sukatan yang betul selama 66 hari mampu memperbaiki penuaan kulit sebanyak 80%.

          Best kan kolagen ni..jom amalkan sama-sama. Bulan Disember'12 ni bulan PROMOSI KOLAGEN ni..dapat dengan harga PALING MURAH... Beli 6 Percuma 1..Kalau nak beli satu pun, anda tetap dapat harga promosi. Apa yang anda perlu buat, cuma hubungi saya untuk HARGA MENARIK itu.


          yat hayati
          Shaklee Independent Distributor | ID 866665
          Facebook yat hayati
          FB Fan Page HayatiVitaminz
          SMS / Whats App 019-397 9157
          Email: yat_1916@yahoo.com





           

          No comments:

          Post a Comment

          Followers

          Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

          YouTube D'hayati

          Loading...