Friday, 31 May 2013

GMO - Genetically Modified


GMO?? Apa tu? Kalau sebutan penuh ialah "Genetically Modified" yang bermaksud di ubah suai secara genetik kalau diterjemahkan di dalam Bahasa Melayu.
Ahli-ahli sains telah menyelidik dan menyatakan kesihatan dan risiko makanan yang diubah suai secara genetik ini terhadap alam sekitar. Hasil daripada risiko-risiko ini, ramai orang di Amerika Syarikat, Kanada, Eropah, Jepun, dan negara-negara lain yang menuntut makanan yang tidak diubahsuai secara genetik (NON-GMO food).

Apakah makanan yang diubahsuai secara genetik?

Dalam pengubahsuaian genetik (atau kejuruteraan) makanan bersumberkan tumbuhan, saintis akan mengeluarkan satu atau lebih gen daripada DNA organisma lain, seperti bakteria, virus, atau haiwan, dan "menggabungkan" mereka ke dalam loji DNA yang hendak diubah. Sebagai contoh, jurutera genetik telah memindahkan gen dari bakteria yang dikenali sebagai Bacillus thuringiensis atau Bt ke dalam DNA jagung. Gen Bt menyatakan protein yang membunuh serangga, dan memindahkan gen membolehkan jagung untuk menghasilkan racun perosak sendiri.
Pengubahsuaian / kejuruteraan genetik adalah teknologi berbahaya
  • Salah satu masalah utama dengan kejuruteraan genetik adalah bahawa proses memasukkan gen ke dalam DNA kilang makanan adalah secara rawak, dan ahli-ahli sains tidak tahu di mana gen-gen ini pergi. Ini boleh mengganggu fungsi gen lain dan mewujudkan protein novel yang tidak pernah dalam bekalan makanan dan boleh mewujudkan toksin dan alergen dalam makanan.


Pengubahsuaian genetik adalah teknologi radikal
  • Penyokong pengubahsuaian genetik mengatakan bahawa teknologi adalah semata-mata lanjutan daripada pembiakan tumbuhan tradisional. Realitinya adalah bahawa kejuruteraan genetik adalah berbeza. Penternak tumbuhan tradisional bekerja dengan tumbuh-tumbuhan yang sama atau yang berkaitan spesies untuk mewujudkan varieti baru tumbuhan. Jurutera genetik memecahkan halangan genetik alam semula jadi dengan membenarkan pemindahan gen daripada bakteria, virus, dan juga haiwan-dengan kesan-kesan yang tidak diduga.

Pengubahsuaian genetik adalah berdasarkan kepada teori saintifik usang
  • Pengubahsuaian genetik adalah berdasarkan teori dipanggil Central Dogma, yang menegaskan bahawa satu gen akan mengeluarkan satu protein. Bagaimanapun, saintis yang bekerja dengan Institut Penyelidikan Kebangsaan Amerika Syarikat mendapati bahawa ini adalah tidak benar, bahawa gen beroperasi dalam rangkaian kompleks dengan cara yang tidak difahami sepenuhnya. Penemuan ini melemahkan secara keseluruhan untuk kejuruteraan genetik.

Apakah tanaman diubah secara genetik yang sedang berkembang?
  • Majoriti jagung, kacang soya, kapas, canola, bit gula ditanam di Amerika Syarikat adalah GMO. Lima puluh peratus daripada betik ditanam di Hawaii adalah GMO. Zucchini skuasy juga didapati GMO.

  • Sebanyak 15% daripada lembu di Amerika Syarikat disuntik dengan hormon pertumbuhan lembu yang diubahsuai secara genetik yang dipanggil rBGH (rBST). rBGH adalah diharamkan di banyak negara kerana kesan negatif ke atas kesihatan lembu. 
credit sini

 

GMO - Antara kajian dan kesan-kesannya


Tragedi Tryptophan
  • Satu bentuk genetik suplemen makanan L-tryptophan, yang menyebabkan kematian 37 orang dan melumpuhkan beberapa ribu lebih pada tahun 1989. 

Kentang GMO membahayakan tikus
  • Pada lewat 1990an, Arpad Pusztai, Ph.D., ahli biologi molekul, menjalankan kajian mengenai kentang yang diubahsuai secara genetik untuk Rowett Institut Penyelidikan di Scotland. Pusztai menjalankan ujikaji pemberian kentang yang diubahsuai itu pada tikus dan mendapati bahawa kentang itu merosakkan usus, organ-organ lain, dan sistem imun. 

Jagung GMO menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang tikus
  • Satu kajian yang dijalankan oleh saintis Perancis dan disiarkan dalam Arkib Pencemaran Alam Sekitar dan Toksikologi, mendapati gejala keracunan dan kerosakan hati dan buah pinggang pada tikus yang makan jagung GMO. 

Soya GMO meningkatkan kematian pada tikus dan mengurangkan kesuburan tikus belanda
  • Satu kajian 2006 yang dikendalikan oleh Irina Ermikova Negara Rusia Akademi Sains menemui bahawa lebih separuh daripada bayi daripada ibu tikus makan soya GMO meninggal dunia dalam tempoh tiga minggu. Dalam satu lagi kajian saintis Rusia mendapati bahawa tikus belanda yang makan soya GMO telah hilang keupayaan mereka untuk membiak dengan generasi ketiga. Anak tikus belanda juga mengalami pertumbuhan yang lebih perlahan dan kadar kematian tinggi 

Jagung GMO membahayakan serangga akuatik
  • A 2007 published study by Indiana University environmental science professor found that GMO corn produced increased mortality and reduced growth in caddisflies, aquatic insects that are a food resource for higher organisms like fish and amphibians. Satu kajian 2007 yang diterbitkan oleh professor sains alam sekitar Universiti Indiana mendapati bahawa jagung GMO menghasilkan peningkatan dalam kematian dan pertumbuhan terbantut dalam caddisflies, sejenis serangga akuatik yang merupakan sumber makanan bagi organism akuatik yang lebih besar seperti ikan dan amfibia. 

Jagung GMO mengancam jagung asli di Mexico
  • Dalam artikel yang disiarkan dalam majalah Nature, 2001, University of California di Berkeley, penyelidik Ignacio Chapela dan David Quist menyifatkan bagaimana gen daripada jagung GMO boleh mencemarkan variasi gen jagung asli di Oaxaca, Mexico. Hasil penemuan itu amat menyedihkan kerana pencemaran telah ditemui beribu-ribu batu dari penanaman jagung GMO dan kerana ia mengancam pusat kepelbagaian biologi untuk jagung 

Soya GMO mewujudkan “gulma super”
  • Penggunaan meluas herbisid glifosat yang digunakan dengan bertoleransi herbisid jagung GMO, kacang soya, canola, dan kapas telah membawa kepada penciptaan rumpai tahan herbisid infesting berjuta-juta ekar tanah ladang di seluruh Amerika Syarikat. 

Tanaman GMO meningkatkan penggunaan racun perosak
  • Tanaman diubah secara genetik meningkat penggunaan racun rumpai sehingga mencecah 383 juta paun di Amerika Syarikat 1996-2008, menurut laporan oleh Pusat Organik.
credit sini 

********************************************************

Haaa..tu dia kesan dan keburukan GMO. Last entry yat ada cakap kan nak kongsi pasal GMO ni. Kan da tunaikan janji ni..hehehe

Da baca kan? Faham tak apa sebenarnya GMO ni? Jadi lepas ni you all kena laa berhati-hati dalam memilih makanan yek. Jangan pula memilih makanan yang GMO ni. Menakutkan kan kesan die tu??

Ini juga laa antara sebab-sebab utama yang yat pilih ESP SHAKLEE yang memang sah-sah NON GMO. Dulu dan sampai sekarang pun yat masih di hantui dengan cerita pasal soya ni yang kebanyakannya cerita tentang keburukan je. Cuma sekarang ni, sejak amalkan ESP dan mendapat kesan-kesan positif, yat jadi makin 'excited' untuk tahu apa sebenarnya yang menjadi punca kepada "cerita-cerita keburukan pasal soya" dan apa perbezaan GMO dengan NON-GMO. Jadi, yat cari gali laa. Semua info kan dihujung jari sekarang ni.

Barulah faham sebenarnya bukan soya yang membahayakan tetapi cara pembuatan dan cara ia ditanam tu yang membuatkan soya tak selamat untuk diminum..Padahal soya merupakan protein terbaik daripada daging. Jadi jangan tersalah fikir, tersalah anggap sebelum pastikan ia betul-betul salah dan membawa keburukan.

xoxo:
yat hayati si pencinta ESP
Shaklee Independent Distributor | ID: 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com

Thursday, 30 May 2013

ESP - Protein Soya Pilihan Saya

Hai semua...

yat curi sedikit waktu malam dan masa bersama anakanda tersayang untuk update blog mamadasuki ni memandangkan si kecik tu tengah ralit main 'game' dengan papa. Malam ni yat nak kongsi tentang ESP (Energizing Soy Protein) yang telah yat amalkan sejak lima bulan lepas..Secara konsisten tau. Tak pernah 'curi tulang' bab ESP ni..

Dan kesan yang paling ketara yat rasa ialah perubahan kulit menjadi lebih halus dan cerah dengan sekata. Dan lagi, yat dah tak perlu lagi pakai "compact powder" untuk keluar atau pergi ofis. Cukup hanya dengan pelembat (foundation) Olay dan sedikit blusher. Tapi semua tidak percaya dengan kata-kata yat. Walaupun nampak jelas perbezaan tu..hehehe

Yat memang suka sangat minum soya tetapi minum ESP ni lain daripada minum soya yang ada kt kedai. Percayalah...

Kenapa saya pilih ESP?

Kerana ia merupakan sumber protein soya terbaik.Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten. ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.
Non-GMO tu apa pula? Non -GMO (Non Genetically Modified) adalah soya yg digunakan oleh Shaklee tidak diubah suai secara genetik. Protein soya Non-GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, yakinlah dengan shaklee dalam penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti . Dan ini adalah perbezaan yang paling yat suka jika dibangdingkan antara ESP dan soya biasa.

Mesti ada yang tanya, apa bagusnya kalau soya Shaklee ni Non-GMO? Meh yat nak tulis sini kenapa kita kene pilih produk NonGmo berbanding produk GMO. Produk2 GMO boleh menyebabkan alergy, toxic, potensi kanser. Lagi2 zaman sekarang ni. Produk2 GMO mmg dah makin banyak di pasaran sbb tu mcm2 penyakit sekarang. Contoh yang paling glamor adalah penyakit berkaitan kanser dan allergic. Itu mmg common laa kann. Antara makanan yang tinggi potensi GMO adalah jagung dan soya. Sebab tu, kalau you all nak beli protin dari sumber soya, pastikan you all baca dulu labelnya, pilih produk yg berlabel NonGMO. Jangan beli sebab murah or sebab rasa sedap or sebab ikut ikutan, or sebab nak dapat barang free.. hargai dan sayangi lah badan anda. InsyaAllah, next entry nanti yat kongsikan lagi apa bahaya GMO yang perlu anda ketahui.

Sekarang ni yat amalkan minum ESP ni setiap pagi. yat bancuhkan ESP dengan milo bersama air sejuk (dari peti ais). Ya Allah, nikmatnya. tak boleh digambarkan.. betapa sedapnya rasa tu. Dan yang paling best, hanya 250ml setiap pagi sebelum makan, yat akan rasa bertenaga sepanjang hari. Walaupun tak sempat breakfast. Kadang tu, sehingga pukul 3 petang pun tak terasa dek kesibukan dengan kerja-kerja pejabat. Rasa bertuah yang amat sebab dapat menikmati protin dari sumber soya yang berkualiti tinggi.. the best ever brand in the world. 

Boleh dikatakan setiap minggu yat kena restock ESP kat rumah. Tak boleh tak ada. Sebab loyal customer, or customer baru mesti akan tanya soalan "kak, ready stock ESP ada x? Sy nak laaa esok".. takpun, "kak, ESP ready stock ada x? COD bole x?".. Macamana tu kalau ESP tak ada kat rumah. Dan ini menunjukan ESP ni yang paling laris. Hot item gitu.

Nak tahu kenapa ? Sebab ESP menjadikan kulit cantik, halus,gebu,berseri, anjal.. ESP membantu menghilangkan parut jerawat di muka. ESP memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan sihat, kurang letih..ESP suplemen asas utk badan sihat, langsing,awet muda.

Try a glass of ESP today and you will ask for more.Better late than never. Jadi buatlah pilihan bijak memilih protein dari sumber soya Non-GMO

Ingat ya soya dari sumber GMO memberi risiko penyakit berkaitan kanser dan allergic...hihi.. saje bagi ayat penutup yg menakutkan (lepas ni semua pergi check label tin soy protin masing2...GMO or non GMO. hihi)
******************************************************
love: mamadasuki si pencinta ESP
yat hayati
Shaklee Independent  Distributor | ID 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com

Wednesday, 29 May 2013

Kenapa Kita Harus Minum Air Kosong dengan Secukupnya


Menyuruh seseorang itu untuk minum air bukan bererti seseorang itu perlu minum teh tarik, kopi tarik, atau segala jenis minuman yang manis-manis. Tetapi seeloknya, dapatkan air yang nampak lebih asli seperti air, nampak rupa fizikalnya seperti air, dan rasanya juga seperti air. Air apakah itu? Tentulah ianya “Air Masak” atau sesetengah memanggilnya “Air Kosong”.

Terdapat beberapa sebab mengapa anda harus minum air kosong dengan secukupnya.

1. 60% badan manusia adalah air
  • Manusia memerlukan sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari. Air amat penting untuk tubuh kerana tekanan darah akan lebih konsisten sekaligus membuatkan jantung berfungsi dengan lebih konsisten. Air juga berfungsi untuk membawa keluar semua toksin/kekotoran yang terhasil dalam tubuh manusia (dikeluarkan menerusi peluh dan air kencing). 

2. Sifar Kalori
  • Tiada sebab untuk anda tidak mahu minum air masak kerana ia langsung tidak mengandungi sebarang kalori.

3. Sumber Alkaline termurah
  • Kebanyakkan makanan yang diambil seperti nasi, kentang, manisan, makanan yang berlemak, dan protein adalah bersifat acidic. Kehadiran air masak yang bersifat sedikit alkaline semestinya akan meneutralkan kembali pH makanan yang diambil. 

4. Memantapkan metabolisma
  • Mengambil air masak selepas makan membantu melancarkan lagi sistem penghadaman, sekaligus meningkatkan proses pembebasan tenaga. 

5. Pelarut nutrien
  • Vitamin larut air seperti B kompleks dan Vitamin C memerlukan air sebagai pelarut. Air juga merupakan medium utama yang membawa semua nutrien seperti ini ke seluruh anggota badan yang memerlukan. 

6. Mengurangkan risiko penyakit jantung
  • Satu kajian selama enam tahun pada tahun 2002 oleh American Journal of Epidemiology mendapati mereka yang minum lebih daripada 5 gelas air sehari adalah 41% kurang berisiko meninggal dunia akibat serangan jantung.

7. Mengurangkan risiko kanser
  • Pengambilan jumlah air yang mencukupi juga telah menunjukkan mampu untuk mengurangkan risiko kanser usus sebanyak 45% dan risiko kanser pundi kencing sebanyak 50%. Ia juga berpotensi untuk mengurangkan risiko kanser payudara.

8. Melembutkan kulit secara semulajadi
  • Air amat penting dalam membantu sel-sel badan menjadi segah. Ini tidak terkecuali sel kulit manusia yang semestinya memerlukan lemak dan air yang mencukupi untuk kelihatan lembab dan tidak kering.

9. Menyeimbangkan suhu badan
  • Suhu badan manusia boleh diseimbangkan dengan pengambilan air masak yang mencukupi. Mereka yang kurang minum air terutamanya air masak semestinya kelihatan kurang bermaya dan tubuh badan akan berasa sedikit panas. Anda boleh rasai sendiri gejala-gejala ini pada sebelah petang ketika berpuasa. Ini adalah disebabkan badan anda kekurangan air.

10. Mencegah keletihan dan pening kepala
  • Sememangnya terdapat banyak sebab mengapa seseorang itu cepat letih atau pening kepala. Namun, jangan anda tak tahu kekurangan air dalam badan juga (dehydration) merupakan faktor utama mengapa seseorang itu pening kepala atau keletihan. Sekiranya anda pening kepala dan berjumpa doktor, soalan pertama yang doktor akan ajukan pada anda ialah, “Hari ini ada minum air masak tak? Berapa kali?”
************************************************
love: mamadasuki

Air Penting Demi Kesihatan


Ramai di kalangan kita yang hanya minum air setelah dahaga. Sedangkan, kita sering mendengar saranan pakar perubatan dan pakar pemakanan untuk minum air sekurang-kurangnya 8 gelas atau 2 liter sehari. Jika termasuk di dalam golongan yang “malas” minum air, anda seharusnya berubah sikap dan mula memberikan perhatian terhadap kebaikan minum air.

Air membentuk kira-kira 55 - 57 % daripada berat badan dan memainkan peranan penting dalam hampir setiap fungsi utama tubuh. Oleh yang demikian, pengambilan air dalam jumlah mencukupi amat penting untuk tubuh anda menjalankan fungsinya dengan sempurna. Ia mustahak untuk melarutkan sisa metabolisme seperti asid urik dan urea yang diangkut oleh darah ke buah pinggang. Oleh kerana itulah, air mencukupi diperlukan untuk mengeluarkan bahan buangan ini daripada tubuh. Kekurangannya akan “memaksa” buah pinggang bekerja lebih keras untuk menapis bahan toksik dan lama-kelamaan boleh menyebabkannya rosak.

Antara lain, air turut menjadi bahan utama untuk aktiviti enzim dan kawalan suhu badan serta membolehkan darah menghantar oksigen dan nutrien kepada sel di seluruh badan. Kekurangan air boleh menjejaskan semua proses ini dan khasiat makanan mungkin tidak dapat diagihkan dengan baik ke seluruh sistem tubuh.

Ketahuilah, tubuh anda terdiri daripada 70% air. Sekiranya air yang terkandung di dalam tubuh anda bersih, sel tubuh tentu sahaja menjadi lebih segar dan kuat. Kesan daripada air yang bersih boleh merangsang sistem pertahanan badan, metabolisme sel dan mengurangkan risiko sel menjadi tidak normal, mencegah bahan toksik daripada merebak ke sel lain dan merendahkan risiko menghidap jangkitan tertentu.

Dalam pada itu, anda perlu tahu bahawa input air perlu sekurang-kurangnya sama dengan output air. Kekurangan air adalah punca utama keletihan pada waktu siang yang boleh menyebabkan pernafasan menjadi pendek, sakit perut, kebas dan risau tanpa sebab munasabah.

Kekurangan air juga menyebabkan bahan buangan yang perlu dikeluarkan daripada badan terkumpul dan lama-kelamaan boleh mengakibatkan masalah kesihatan. Contohnya pembentukan batu karang. Kehilangan hanya 2% air boleh menyebabkan otak kurang cerdas, ingatan jangka pendek menjadi kabur, sukar mengira dan menumpukan perhatian ketika membaca.

Malah rasa mengantuk selepas makan tengah hari pun merupakan petunjuk tubuh kekurangan air. Seperti yang anda sedia maklum, air diperlukan untuk proses pencernaan dan metabolisme makanan. Bagi menyempurnakan proses ini, tubuh menggunakan air daripada sel badan. Apabila ia digunakan untuk proses pencernaan, bekalan oksigen ke otak berkurangan. Inilah puncanya anda mengantuk, letih dan sukar menumpukan perhatian sewaktu kerja selepas makan.

Ramai yang tidak sedar diri sebenarnya mengalami kekurangan air yang kronik. Sekiranya anda hanya ke tandas 1 atau 2 kali sehari, kerap dahaga, kulit menjadi kering dan mengalami masalah takungan air, itu petanda anda kekurangan air! Tahukah anda, tanda-tanda seperti perut terasa kembung atau kaki kelihatan bengkak merupakan petunjuk tubuh kekurangan air. Bukannya kerana terlalu banyak air.

Kurangkan Berat Badan

Ramai yang keliru antara isyarat lapar dan dahaga. Kekeliruan ini menyebabkan segelintir daripada anda mencari makanan setiap kali satu daripada isyarat ini diterima otak. Akibatnya berat badan bertambah tanpa disedari. Sekiranya anda mahu mengurangkan berat badan, amalan meminum air kosong dalam jumlah yang banyak adalah jalan terbaik. Ini kerana air menjadi elemen penting untuk meningkatkan metabolisme badan dan mempercepatkan proses pembuangan lemak.

Jika anda mengalami kekeliruan ini, langkah terbaik ialah minum air setiap kali berasa lapar. Memandangkan air tidak mengandungi kalori, jadi tidak timbul isu pengumpulan tenaga berlebihan yang akhirnya disimpan sebagai lemak. Untuk mendapatkan kesan yang lebih cepat, pakar pemakanan sering menyarankan individu agar minum setiap kali sebelum makan. Air akan membuatkan anda cepat kenyang. Tanpa disedari, ia dapat mengelakkan diri anda daripada makan dalam jumlah yang banyak. Perlu diingatkan bahawa air yang diambil perlulah air kosong dan bukannya minuman manis yang hanya mengandungi kalori kosong!

Malas Ke Tandas?

Biarpun tahu manfaat air pada kesihatan, tidak ramai yang punya “kekuatan” untuk berulang-alik ke tandas. Oleh kerana itulah golongan ini minum hanya sedikit air dan pada masa yang sama turut mengelak makanan yang mengandungi air yang banyak. Faktanya, kerap berulang ke tandas perlu dianggap sebagai perkara yang positif. Secara purata, pundi kencing dikosongkan di setiap 4 jam. Jadi, membuang air kecil antara 6 hingga 7 kali sehari adalah sesuatu yang normal.

Usah risau jika perlu kerap ke tandas kerana ia adalah antara cara meningkatkan kepekaan fikiran khususnya bagi anda yang lebih banyak duduk ketika bekerja. Terdapat kajian yang menasihatkan individu untuk berehat seketika setiap 1 atau 1 ½ jam ketika bekerja. Oleh itu, anggaplah aktiviti ke tandas sebagai rehat yang bukan sahaja membantu anda membersihkan dalaman tubuh, malah merangsang tumpuan fikiran.
*********************************************************
love: mamadasuki

Tuesday, 28 May 2013

Siapa yang Perlukan GLA Shaklee

GLA Complex Shaklee yang menjadi rebutan ramai samada untuk kecantikan kulit atau untuk kesihatan wanita. Ada juga yang bertanyakan yat "akak, saya belum kahwin boleh ke amik GLA?".. "akak, ada tak vitamin yang bole beri saya kulit yang cantik dan sihat dalaman?".."ada tak vitamin yang boleh kurangkan senggugut?"

Itu semua antara yang kerap di tanya pada yat laa..Dan, ada juga yang bertanya, "yat, ada tak supplement untuk kesuburan?". Tersenyum je laa yat bila ada soalan-soalan sebegini. Jadi, untuk permulaan yat akan kongsikan apa vitamin yang sesuai untuk masalah-masalah yang diajukan tadi.

GLA Complex merupakan makanan tambahan atau vitamin yang terbaik untuk mengatasi masalah-masalah berhubung kesihatan wanita dan juga masalah kecantikan. jadi, yat senaraikan antara siapa yang sebenarnya perlukan GLA ni. Secara asasnya individu yang mempunya masalah berikut sangat-sangat digalakkan untuk mengamalkan GLA ini.

~ Diabetes
~ Period tidak teratur
~ Mencantikkan kulit (jeragat, jerawat, parut2 jerawat, kulit sensitif dll)
~ tingkatkan kesuburan (untuk cuba hamil)


  • Kencing Manis - Pesakit kencing manis tidak boleh menukar GLA dari asid linoleic.Suplemen GLA memperbaiki fungsi saraf dan boleh mencegah penyakit saraf kencing manis
  • Arthritis - GLA boleh menghilangkan sakit sendi, bengkak dan kekejangan pada waktu pagi. Kajian menunjukkan bahawa menggunakan GLA dan EPA (asid lemak omega-3 daripada ikan dan minyak ikan) bersama-sama akan membantu untuk arthirtis reumatoid
  • Payudara fibrocystic
  • Osteoporosis - kekurangan asid lemak perlu (termasuk GLA dan EPA, asid lemak omega-3) boleh menyebabkan osteoporosis. Kajian telah menunjukkan bahawa tambahan GLA dan EPA bersama-sama membantu mengekalkan atau meningkatkan jisim tulang. Asid lemak juga boleh meningkatkan penyerapan kalsium, meningkatkan deposit kalsium dalam tulang, mengurangkan kehilangan kalsium dalam air kencing, meningkatkan kekuatan tulang dan meningkatkan pertumbuhan tulang semua yang boleh menyumbang kepada jisim tulang yang lebih baik.
  • PMS - Sesetangah wanita mendapati gejal-gejala PMS mereka menjadi lega apabila menggunakan GLA. Gejala ini seperti sakit payudara dan perasaan kemurungan serta kerengsaan dan pembengkakan rahin.
  • Alahan - Orang yang terdedah kepada alahan mungkin memerlukan lebih banyak EFA dan sering menghadapi kesukaran menukar LA kepada GLA. Malah, wanita dan bayi yang terdedah kepada alahan kelihatan mempunyai tahap yang lebih rendah GLA di dalam susu ibu dan darah.
  • Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • Ketagihan alkohol - GLA boleh membantu mengurangkan keinginan untuk meminum arak dan mencegah kerosakan hati.
  • Kanser
  • Tekanan darah tinggi dan penyakit jantung - Kajian menunjukkan bahawa GLA, samada bersendirian atau dalam gabungan dengan dua omega-3 asid lemak penting, EPA dan DHA kedua-dua ditemuidalam ikan dan minyak ikan, boleh merendahkan tekanan darah dan hipertensi. Bersama dengan EPA dan DHA, GLA membantu untuk mencegah perkembangan penyakit jantung.
  • Ulser

Siapa Tidak Perlu Supplement GLA

GLA tidak boleh digunakan semasa hamil kerana mereka boleh merosakkan janin dan mencetuskan kelahiran awal.
Omega-6 tambahan tidak perlu diambil jika anda mempunyai sawan. GLA yang tinggi boleh meningkatkan risiko sawan.

******************************************************
love: mamadasuki 

Monday, 27 May 2013

GLA Shaklee Pilihan Untuk Cantik dan Sihat

Assalamualaikum dan selamat petang...

Entry lepas yat ada bagitau nak kongsi tentang GLA Complex kan? Sebenarnya GLA ni antara item yang paling glamor dalam Shaklee. Sebabnya, ia adalah banyak kegunaan. Nak sihat, nak cantik, nak dapatkan zuriat pun bagus.

yat nak share tentang GLA ni 'in terms of' kecantikan. Sebabnya, semua wanita pada masa sekarang ni nak kelihatan cantik dan menawan, walaupun pada usia 'emas'. Cantik adalah subjektif, dan cantik serta sihat adalah pilihan semua orang kan? Muda atau tua, lelaki atau wanita. Betul tak?

Pernah tak terdengar atau baca tentang, Evening Primrose Oil (EPO)? EPO ni adalah antara supplement yang diambil oleh para wanita dalam mengekalkan kecantikan di pertengahan usia ataupun dalam keadaan peringkat menapouse. Ia adalah sangat-sangat popular dalam penjagaan kesihatan kulit.

Minyak daripada biji 'Evening Primrose' adalah sumber utama GLA
EPO ialah minyak yang diperolehi daripada biji tumbuhan yang dikenali sebagai Evening Primrose. Tumbuhan herba ini ditanam oleh Orang Asli Amerika untuk merawat bengkak badan. Pada abad ke 17, ia telah diperkenalkan ke Eropah dan menjadi "Raja Segala Penawar".

Minyak ini sebenarnya mengandungi Asid Gama Linolenik (GLA) yang tinggi yang tergolong dalam asid lemak poli tidak tepu (omega-6) yang mana pengambilannya adalah popular dikalangan wanita yang menghadapi masalah kesihatan.

Shaklee tiada EPO, tetapi ada GLA Complex

Seringkali saya di asak dengan soalan soalan sebegini:-
"akak, EPO Shaklee berapa ye?"..."akak, vitamin ape yang sesuai untuk kulit tapi bajet bwh seratus?".."akak, sy nak vitamin yang bole merawat jerawat dan masalah senggugut saya, ada tak?"

Sebenarnya, inilah situasi saya. Maaf ye adik-adik, kakak-kakak semua, apa yang yat bole cakapkan adalah Shaklee tiada EPO, tapi shaklee ada GLA Complex yang 2 kali ganda GLA daripada EPO..3 kali lebih berkesan.

Apakah kandungan GLA Shaklee?

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi:
  • asid gamma linolenik (GLA) - 90mg
  • asid linolenik (LA) daripada biji bunga matahari dan minyak borage - 216mg
  • minyak bunga matahari dan vitamin E. - 15IU / 50% DV

Perbezaan dan kelebihan GLA Shaklee

Walaupun ada yang kata GLA Shaklee ni sama je dengan EPO, tapi yat tetap nak kata tak sama. Sebabnya, jom study sama-sama.

1. Asid Gama Linolenik atau GLA hanya bole di dapati daripada tumbuhan bijirin (sayuran):-
  • Evening Primrose Oil
  • Blackcurrent
  • Borage
2. Memang badan kita boleh menukarkan asid linolenik daripada minyak sayuran kepada GLA tetapi faktor-faktor seperti penuaan, tekanan, penyakit dan gaya hidup bebas boleh mengganggu proses tersebut. Jadi, pengambilan supplement GLA yang diyakini boleh membantu meningkatkan bekalan untuk binaan
postaglandin sangat disyorkan.

3. Diuji secara klinikal untuk bioavailabiliti, serapan & gabungan ke dalam sel & tisu

4. Diperolehi daripada biji borage, sumber semulajadi yang paling pekat asid linoleik gama

5. Setiap kapsul mengandungi 90 mg asid linoleik gama, 216 mg asid linoleik & 15 IU vitamin E

6. Dilindungi oleh Shaklee Guard – sistem anti–oksida semulajadi dipaten secara eksklusif bagi memastikan kestabilan dan kesegaran

Apakah khasiat atau kebaikan GLA Complex Shaklee ni?

 ****************************************************
  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Membantu meningkatkan kesuburan
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangai ekzema
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf
kredit sini

Anda berminat untuk dapatkan Gla Complex Shaklee ini, boleh hubungi yat. Yang pasti HARGA BERPATUTAN dan MAMPU MILIK. Anda pasti sukakannya..

yat hayati
Shaklee Independent Distributor | ID 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com

Sunday, 26 May 2013

Vitamin untuk Kulit yang Sihat

Ramai dikalangan kita manghadapi masalah kulit seperti jerawat, jeragat, kulit berminyak, kulit muka tak sekata, kulit gatal dan banyak lagi. Kesihatan kulit boleh dipelihara dan dikekalkan dengan pendekatan yang lebih menyeluruh. Ia bukan sekadar bergantung kepada penjagaan luaran dan kosmetik semata-mata. Apa jua tabiat pemakanan turut memberi kesan kepada kesihatan kulit.

Tahap kesihatan kulit juga menjadi penanda luaran kepada kesihatan dalaman. Mengambil makanan yang betul dan mengelak makanan yang tidak sesuai boleh menyerlahkan kecantikan, kulit lebih awet muda tanpa kosmetik mahal.

Kajian American Journal of Clinical Nutrition terbitan Julai 2007 menunjukkan kaitan antara makanan yang rendah dengan indeks glisemik dan pembaikan masalah jerawat. Kajian mendapati dalam tempoh 12 minggu, jerawat berjaya dikurangkan dengan lebih baik di kalangan kumpulan peserta yang mengambil makanan dengan kandungan glisemik gula yang rendah berbanding kumpulan yang mengambil makanan yang tinggi dengan karbohidrat.

Minum air secukupnya sangat penting. Air yang bersih boleh membantu kulit menjadi remaja. Air penting untuk melembapkan sel-sel selain memudahkan penyingkiran toksin dan dalam masa yang sama menyenangkan kemasukan nutrien. Apabila tubuh dihidrat dengan sempurna, perpeluhan berlaku dengan lebih efisien yang membantu kulit kekal bersih dan cerah.

Dari segi vitamin, vitamin anti oksida membantu meneutralkan radikal bebas yang merosak serta mengurangkan kerosakan sel. Antara vitamin anti oksida yang memberi manfaat kepada kesihatan kulit termasuklah vitamin A, C dan Vitamin E.

Vitamin anti-oksida yang bermanfaat kepada kulit

1 . Vitamin A
  • diperlukan untuk pembinaan dan pengekalan sel-sel kulit. Nutrien ini membantu menentang kekeringan kulit, kulit berkuping dan penebalan lapisan luar kulit.

2 . Vitamin C
  • diperlukan dan membantu dalam pembentukan tisu-tisu penghubung, kolagen dan pemeliharaannya.

3 . Vitamin E
  • boleh memperlahankan penuaan tisu. 
Untuk kesihatan kulit terutamanya kulit bermasalah, mineral zink diperlukan untuk membantu fungsi normal kelenjar sebum kulit dan penyembuhan jerawat.

Oleh itu, pengambilan gabungan anti oksida seperti beta-karoten (pro-vitamin A), C, E, mineral zink dan selenium yang mencukupi akan membantu mencegah kerosakan sel-sel kulit akibat radikal.

Asid-asid lemak yang mencukupi juga penting untuk mengekalkan kecantikan dan keremajaan kulit. Ini merangkumi asid lemak omega-3 dan omega-6. Asid-asid lemak perlu ini diperlukan untuk menguat dan meningkatkan kebendaliran membran sel kulit. Membran sel merupakan pelindung kulit, mengeluarkan toksin dan memberi lembapan serta nutrien. Ia juga meningkatkan pengaliran darah dengan mencairkan darah dan memperbaiki keanjalan sel darah merah supaya lebih banyak oksigen yang membantu menyubur dan melembap yang penting untuk keremajaan kulit.

Kajian mendapati pengambilan Gamma linolenic acid (GLA) daripada minyak Evening Primrose secara berterusan membantu masalah jerawat, ekzema atopik, sindrom pra-haid (PMS), psoriasis dan kesihatan kulit. Mereka yang sering dibelenggu masalah ini lazimnya mempunyai paras GLA yang lebih rendah daripada normal. Ujian menunjukkan pengambilan minyak evening primrose yang kaya dengan GLA boleh memperbaiki kelicinan kulit, lembapan serta memperbaiki masalah dermatitis.

Apa yang vitamin SHAKLEE dapat membantu???? Shaklee membantu anda dengan sarankan vitamin yang mempunyai kesemua ciri-ciri yang dinyatakan seperti di atas...Cantik dari dalam gitu...


Vitamin cadangan untuk kesihatan dan kecantikan kulit

Vitamin Asas:
  • Sustained Release Vita-C 500 mg
  • Vita E Complex (Natural Vitamin E & Selenium)
  • B Complex (8 Vitamins with Folic Acid)

 Vitamin pilihan (OPTIONAL):
  • Energizing Soy Protein - rendah indek glisemik
  • GLA Compex

***GLA Shaklee adalah berbeza daripada GLA yang tersedia di pasaran. GLA Shaklee adalah diekstrak dari "borage" (herba kegemaran orang Barat) yang mengandungi 2X ganda GLA dalam EPO. "Borage" juga adalah 3X lebih dari segi bioavailibiliti dan 3X lebih berkesan dari EPO dan yang paling penting "borage" yang ditanam adalah secara organik.

Next entry nanti yat kongsikan tentang GLA ye...

Hubungi yat untuk dapatkan Vitamin Kecantikan Kulit ni dengan HARGA yang MENARIK dan MAMPU MILIK.

**************************************************************
yat hayati
Shaklee Independent Distributor | ID 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com


Friday, 24 May 2013

Segalanya tentang B-Complex

Antara vitamin yang penting dalan diet seharian kita ialah pengambilan B Complex. Jadi entry hari ni yat ingin berkongsi bersama kawan-kawan semua tentang vitamin Beauty Shaklee yang menjadi rebutan sekarang ini dalam erti kata fungsi, kepentingan dan kesan jika kita kekurangan vitamin B ini.

Gambar piramid di atas adalah antara makanan harian kita yang mengandungi vitamin B. Tetapi adakah semua makanan seperti di atas ada di dalam pengambilan harian kita seperti gamdum, beras, buah-buahan, hati, ikan, kentang manis, susu dan yang lain-lain tu? Kalau ambil semua pun, adakah lengkap iaitu cukup dengan 8 jenis vitamin B yang diperlukan badan?

Apakah B COMPLEX?

B Complex shaklee merupakan vitamin B yang mengandungi 8 jenis vitamin B dalam 1 tablet:-

  • B1 Thiamin
  • B2 Riboflavin
  • B3 Niacin
  • B5 Panthothenic acid
  • B6 Pyridoxine
  • B7 Biotin
  • B9 Folic acid
  • B12 Cyanocobalamin
Perasan tak, B Complex ni ada B9 iaitu asid folik. Asid folik ni kan bagus untuk ibu mengandung. Kalau kita pergi check-up, mesti klinik kasi kan?? Jadi, bagi siapa yang telah ambil B Complex Shaklee dan sekiranya tak nak ambil B Complex klinik pun ok..sebabnya, B complex Shaklee ni pun da ada asid folic kan..

Melihat kepada kandungan B Complex ni, ibu mengandung boleh ambil 1 biji sehari bagi mendapat khasiat vitamin B dan juga asid folic tersebut. Dan, setelah bersalin dan dalam pantang juga, ibu-ibu boleh mengamalkan kerana ianya boleh membantu menenangkan si ibu dan memberi khasiat B complex kepada simanja dalam kadar yang berpatutan.

Fungsi B COMPLEX

Antara fungsi-fungsinya ialah:-
  • "B" is for beauty. Jadi vitamin B adalah antara elemen penting untuk kecantikan (inner beauty..heheh)
  • Bertindak sebagai pembekal tenaga - membantu pengeluaran tenaga
  • Membantu meningkatkan kadar metabolisme karbohidrat, lemak dan protein
  • Bertindak sebagai penenang (anti stress)
  • Mengurangkan risiko kecacatan kelahiran seperti kecacatan saraf tunjang dan otak.
  • B6, B9, dan B12 membantu mengurangkan paras homosisteina dalam darah
  • B12 membantu menumbuhkan semula jalinan saraf yang rosak (komplikasi kecil atau biasa bagi pesakit kencing manis)

 

Punca Kemusnahan B COMPLEX

  • B Complex adalah vitamin yang larut dalam air, jadi ianya sentiasa perlu diganti.
  • Boleh musnah oleh cahaya matahari, haba, dan suhu - contoh, sayur yang dimasak terlalu lama dengan suhu yang tinggi.
  • Pengambilan gulan yang banyak juga boleh memusnahkan vitamin B Complex
  • Alkohol dan stress juga menyumbang kepada kemusnahan B Complex
  • Pil-pil seperti antibiotik, pil penenang, ubat tidur juga boleh memusnahkan B Complex.

Kesan Kekurangan B COMPLEX

  • Sekiranya badan kita kekurangan B Complex, kita akan mengalami simptom-simptom berikut:-
  • Rasa letih, lesu, hilang selera makan dan lemah badan
  • Mengalami gangguan tidur dan sentiasa gelisah
  • Sakit pada bahagian abdomen
  • Sembelit
  • Mengalami gangguan mental dan emosi
  • Mengalami penyakit matabolic disorder (beri-beri) - gejala; bengkak buku lali kaki, kebas tangan dan kaki 

Siapa Perlukan B COMPLEX

Siapa yang perlukan?? actually, semua orang tanpa sebab yang kukuh pun perlukan B Complex dalam diet harian kita demi kesihatan tubuh badan kan?? Apatah lagi bagi mereka yang mengalami kesihatan yang kurang baik.

  • Individu yang selalu terdedah kepada cahaya matahari
  • Mereka yang mempunyai masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi & migraine
  • Wanita yang mengandung dan yang mengambil pil perancang
  • Individu yang terdedah kepada tekanan dan bebanan kerja yang teruk

Adakah anda salah seorang daripada yang disebutkan??hehehe....Segera dapatkan B Complex demi kesihatan menyeluruh.

Dah banyak yat kongsi tentang B Complex ni kan?? tapi belum habis lagi ni..hehehe

Kalau anda semua nak tahu, B Complex Shaklee ni berbeza dengan jenama lain yang ada dipasaran. Kenapa???

"B Complex Shaklee dilengkapi dengan sistem penyerapan Bioaktif berpaten dan mengandungi 8 jenis vitamin B yang diperlukan badan dalam 1 tablet. Lebih tepat lagi asid Folik, iaitu sejenis vitamin B tidak dapat diserap dengan mudah. Jadi, Shaklee telah menghasilkan suatu selaput asid folik yang unik ntuk menjadikan zat tersebut lebih mudah diperolehi dan digunakan dalam badan"

Adakah anda masih lagi ragu-ragu tentang B Complex Shaklee?? Adakah anda mengalami masalah-masalah berikut??? Adakah anda tergolong dalam individu yang perlukan B Complex??? Jika YA, hubungi saya segera untuk tawaran menarik dan SESUATU yang istimewa menanti anda.

**************************************************************

xoxo:-
yat hayati
Shaklee Independent Distributor | ID: 866665
FB Fan Page HayatiVitamiz
Facebook yat hayati
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com

 

 

Kenali Jenis Kulit Anda

Setiap orang mempunyai jenis kulit yang berlainan dan saya bersyukur di berikan kulit yang jenis NORMAL..orang kata mereka yang mempunyai kulit jenis ini adalah orang bertuah..heheheh
Kenapa ye???

Entry kali ni saya berkongsi cara untuk kenali jenis kulit kita, sebab saya pasti ada yang tidak tahu jenis kulit yang mereka miliki.


Langkah 1: Basuh muka / cuci muka
  • Basuh muka dengan pencuci muka dan lapkan/keringkan dengan kain yang lembut. Ini adalah untuk membuang 'make-up' atau kotoran yang melekat pada kulit di sepanjang hari. Langkah ini juga akan memberi kulit muka permulaan yang baru dan berasa segar.
Langkah 2: Biarkan / tunggu sekejap
  • Untuk sementara, biarkan air basuhan muka tadi mengering dengan sendiri. Pada masa ini, kulit akan kembali kepada keadaan asal yang mana ciri-ciri yang akan menentukan jenis kulit akan dapat diperolehi. Yang penting, JANGAN sentuh muka anda.
Langkah 3: Dab muka dengan tisu
  • Dab muka dengan tisu muka secara lembut dan beri lebih perhatian kepada T Zone iaitu dahi dan hidung.
Langkah 4: Tentukan jenis kulit anda
  • Kulit dikategorikan kepada empat jenis iaitu NORMAL, KERING, BERMINYAK dan KOMBINASI

Kulit NORMAL 

Kulit normal adalah kulit biasa (macam bayi) iaitu lembut, bersih dan halus tanpa mempunyai minyak atau pori yang terbuka luas.

Kulit KERING

Kulit kering adalah kulit yang kurang berminyak / lembab atau kedua-duanya sekali. Biasanya ini terjadi disebabkan oleh kelenjar minyak yang kurang aktif atau terdedah kepada penghawa dingin, penuci muka yang beralkali tinggi, kurang minum air kosong dan mengambil ubat secara berlebihan.

Masalah yang biasa dihadapi oleh individu berkulit kering:
  • Kedut / garis-garis halus
  • bintik-bintik hitam
  • white head
  • hitam disekeliling mata
  • jeraga (pigmentasi)
  • keseluruhan muka kering dan kusam
p/s : cuba tekan pipi anda dengan jari telunjuk... dan halakan ke arah hidung secara perlahan dan lembut... .. jika terdapat garis-garis menunjukkan kulit anda adalah kering dan perlu diberi perhatian.." kulit kering adalah salah satu penyebab jeragat!!! 

Kulit BERMINYAK

Kulit jenis ini kelihatan tebal dengan pori-pori terbuka. Ia berkemungkinan boleh menyebabkan masalah jerawat kerana kalenjar minyak yang terlalu aktif menghasilkan minyak dipermukaan kulit muka. Selain itu, faktor hormon atau cuaca yang panas dan makanan yang berlemak tinggi jugak menjdai punca kulit berminyak. Dan yang paling BEST, kulit jenis ini melambatkan proses penuaan.

Masalah yang biasa dihadapi oleh individu kulit berminyak:
  • Black head
  • Jerawat
  • Pori-pori terbuka
  • parut
  • keseluruhan muka berminyak

Kulit KOMBINASI

Kulit jenis ini adalah licin, lembut dan lembab apabila disentuh. Kadang kala kulit jenis ini lebih kepada kering atau berminyak. Keadaan pori pori adalah sekata dan halus. Warna kulit nampak sihat dan berseri. Penjagaan kulit sebegini harus diamalkan supaya selalu kelihatan bersih dan gebu. Kadang kala kulit sebegini akan bertukar, bergantung pada penjagaan, jenis produk yang digunakan , keadaan persekitaran dan hormon.

Masalah yang biasa dihadapi oleh individu yang mempunyai kulit kombinasi:
  • Muka kering
  • Kalenjar minyak tidak sekata
  • Jeragat
  • White head
Kesimpulannya, yang manakah kategori kulit anda?? Mengenali kulit memudahkan proses perawatan dan juga pemilihan produk penjagaan kulit. Sebaiknya, pilihlah produk penjagaan kulit yang berasaskan semulajadi tanpa bahan kimia untuk kesihatan dan keserian jangka panjang.

*****************************************************************
xoxo:
Yat Hayati 
Shaklee Independent Distributor | ID: 866665
FB Fan Page HayatiVitaminz
Facebook yat hayati
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...