Tuesday, 23 July 2013

Masa yang Sesuai untuk Minum Air Kosong

Adooiiii..ulser...2biji plak tu...sungguh-sungguh menguji diri di bulan puasa ni...heheheh.. anyway..assalam semua...Sihat ke?? hari ni da 13 Ramadhan..masih berpuasa penuh lagi x? jeng..jeng..jeng..heheheh (oly utk kaum hawa je k)... :-)

Sebabkan ulser menyerang, so yat nak share pasal air kosong..sebenarnya, ulser ni jadi pun sebab kurang minum air kosng kot masa bulan puasa ni..dok pulun ais je time berbuka..heheheh.tapi xpe laa..ujian kecil penghapus dosa di bulan baik ni kan? heheheh

 

Waktu sesuai untuk minum air kosong

1) Minum dua gelas air masak - SELEPAS BANGUN TIDUR : Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman.

2) Minum segelas air masak - 30 MINIT SEBELUM MAKAN : Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan.

3) Minum segelas air masak - SEBELUM MANDI : Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah.

4) Minum segelas air masak - SEBELUM TIDUR : Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur..


Sebab mengapa anda harus minum air kosong dengan secukupnya.

1. 60% badan manusia adalah air
Manusia memerlukan sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari. Air amat penting untuk tubuh kerana tekanan darah akan lebih konsisten sekaligus membuatkan jantung berfungsi dengan lebih konsisten. Air juga berfungsi untuk membawa keluar semua toksin/kekotoran yang terhasil dalam tubuh manusia (dikeluarkan menerusi peluh dan air kencing).

2. Sifar Kalori
Tiada sebab untuk anda tidak mahu minum air masak kerana ia langsung tidak mengandungi sebarang kalori.

3. Sumber Alkaline termurah
Kebanyakkan makanan yang diambil seperti nasi, kentang, manisan, makanan yang berlemak, dan protein adalah bersifat acidic. Kehadiran air masak yang bersifat sedikit alkaline semestinya akan meneutralkan kembali pH makanan yang diambil.

4. Memantapkan metabolisma
Mengambil air masak selepas makan membantu melancarkan lagi sistem penghadaman, sekaligus meningkatkan proses pembebasan tenaga.

5. Pelarut nutrien

Vitamin larut air seperti B kompleks dan Vitamin C memerlukan air sebagai pelarut. Air juga merupakan medium utama yang membawa semua nutrien seperti ini ke seluruh anggota badan yang memerlukan.

6. Mengurangkan risiko penyakit jantung

Satu kajian selama enam tahun pada tahun 2002 oleh American Journal of Epidemiology mendapati mereka yang minum lebih daripada 5 gelas air sehari adalah 41% kurang berisiko meninggal dunia akibat serangan jantung.

7. Mengurangkan risiko kanser
Pengambilan jumlah air yang mencukupi juga telah menunjukkan mampu untuk mengurangkan risiko kanser usus sebanyak 45% dan risiko kanser pundi kencing sebanyak 50%. Ia juga berpotensi untuk mengurangkan risiko kanser payudara.

8. Melembutkan kulit secara semulajadi
Air amat penting dalam membantu sel-sel badan menjadi segah. Ini tidak terkecuali sel kulit manusia yang semestinya memerlukan lemak dan air yang mencukupi untuk kelihatan lembab dan tidak kering.

9. Menyeimbangkan suhu badan
Suhu badan manusia boleh diseimbangkan dengan pengambilan air masak yang mencukupi. Mereka yang kurang minum air terutamanya air masak semestinya kelihatan kurang bermaya dan tubuh badan akan berasa sedikit panas. Anda boleh rasai sendiri gejala-gejala ini pada sebelah petang ketika berpuasa. Ini adalah disebabkan badan anda kekurangan air.

10. Mencegah keletihan dan pening kepala
Sememangnya terdapat banyak sebab mengapa seseorang itu cepat letih atau pening kepala. Namun, jangan anda tak tahu kekurangan air dalam badan juga (dehydration) merupakan faktor utama mengapa seseorang itu pening kepala atau keletihan. Sekiranya anda pening kepala dan berjumpa doktor, soalan pertama yang doktor akan ajukan pada anda ialah, “Hari ini ada minum air masak tak? Berapa kali?”

****************************************************
Cukupkah pengambilan air kosong dalam diet harian anda??? Sebaik-baiknya pengambilan air kosang anda perlu laa 3 liter sehari..sekurang-kurangnya..heheh...lagi-lagi kalau anda mengamalkan pengambilan supplements / makanan tambahan / vitamin kerana badan perlu memproses semua vitamin tersebut dan memudahkan penyerapan vitamin pada kadar optimum.

Agak-agak cukup tak anda minum air kosong sehari?? Lagi-lagi di bulan PUASA ni??? next entry yat share ye mcmn nak cukupkan pengambilan air kosng di bulan puasa... ada sikit keja nk buat wpun lunch hour...

Babaiiiiiii.....

No comments:

Post a Comment

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

YouTube D'hayati

Loading...