Sunday, 26 January 2014

Keperluan Vitamin C dan Kadar Penyerapan Oleh Badan

Sejak kebelakangan ini, ramai yang mengambil rawatan Vitamin C untuk kelihatan lebih cantik dan awet muda. Samada dalam bentuk supplements atau suntikan.

Vitamin C adalah vitamin yang mudah larut air. Antara kebaikan dan kepentingan vitamin C dalam diet harian adalah untuk pembentukan kolagen dan kebaikan kulit. Sebab itulah ia menjadi 'trend' yang sangat popular sekarang ini. Dan sekiranya badan kekurangan Vitamin C, apa yang akan jadi ialah garisan-garisan atau kedut-kedut akan muncul..heheheh

Nak lebih 'detail', boleh rujuk SINI ye sayang-sayang semua...

Tadi yat di ajukan soalan berhubung berapa mg Vit C Shaklee ni????

mmmm..Sustained Release Vita C Plus Shaklee cuma 500mg sahaja.. Chewable Vitamin C Plus pula 100mg...Vitamin C Shaklee bukan 1000mg seperti jenama lain??? Ianya di keluarkan mengikut keperluan badan kita tau...Kadang tu ada yang kecewa bila bagitau mcm tu. Boleh dikatakan semua dok cari yang 1000-2000mg??? Katanya mereka, lagi cepat berkesan....Adehhhhh!!!!!

Long term punye kesan ada pikirin tak yang??????

Meh nak cerita sikit....

Berapa dos Vitamin C yang diperlukan dalam diet harian????

Keperluan minimum Vitamin C bagi individu dewasa pada setiap hari adalah 60mg sahaja. Ini adalah berdasarkan RDA.

"The RDA (U.S Government Recommended Daily Allowance) is the nutritional equivalent of the minimum wage" ---- Dr. Joel Evans: The Center for Women Health

Kebiasaanye dos yang dicadangkan adalah lebih kurang 100mg sahaja.

Keperluan vitamin C adalah berbeza bagi setiap individu disebabkan oleh faktor berat badan, jantina, jenis aktiviti, kadar metabolisme, penyakit yang dihidapi dan juga umur. Begitu juga antara wanita yang mengandung dan wanita tidak mengandung.

Sekiranya anda adalah seorang perokok, kadar keperluan Vitamin C adalah 35mg lebih daripada individu yang tidak merokok. (Rujuk SINI)

Tekanan dan perubahan emosi kebiasaanya akan meningkatkan keperluan Vitamin C dalam badan. Vitamin C biasanya tidak menunjukan simptom keracunan apabila diambil dalam jumlah yang banyak pada satu-satu masa. Ini kerana tubuh kita akan menghapuskan Vitamin C yang berlebih (tidak diserap) melalui air kencing dan peluh.

So, tiada guna laa ye ambil banyak-banyak tapi cuma yang diserap hanya 100mg sahaja. Betul x??? heheheh..yang selebihnya da kena buang melalui air kencing dan peluh kan????

Sekiranya anda mengambil Vitamin C secara berlebihan pada satu masa, kesan sampingan seperti pedih ketika kencing, cirit birit, ruam pada kulit ataupun selalu kentut. Jika terjadi simptom-simptom ini, anda perlu mengurangkan dos yang diambil dan perbanyakan minum air kosong je.

Bagi penyerapan yang lebih baik dan berkesan, Vitamin C perlulah diambil selepas makan.


Untuk pertanyaan lanjut atau order:-

yat hayati
Shaklee Independent Distributor | ID 866665
Facebook yat hayati
FB Fan Page HayatiVitaminz
SMS / Whats App 019-397 9157
Email: yat_1916@yahoo.com



No comments:

Post a Comment

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

YouTube D'hayati

Loading...