Sunday, 18 May 2014

Makanan Untuk Mencegah HB Rendah Ketika Hamil

Baru-baru ni yat telah pergi ke Klinik Ajwa di seksyen 7 Shah Alam untuk buka 'buku merah' bagi kandungan kedua ni. Masa mengandungkan Dasuki dulu, yat pilih klinik kerajaan & Klinik Ajwa. Tapi kali ni, yat pilih Klinik Ajwa je..

Sebab???? Ada banyak sebab...heheheh.. Nanti cerita dalam entry lain ye.

Masa pergi check up tu, macam biasa laaa kena bawa buku rekod abangnya dulu. SO, doc bertugas pun 'view' laa buku merah Dasuki dulu. Doc risau bila tengok rekod HB yat yang tak pernah cecah 11 tau. Paling tinggi pun 10+... itu je yang mampu dulu. hehehe....

Kenapa HB rendah sangat??? Ada banyak faktor. Pun nak cerita dalam entry lain... hahhaha.

SO.... bila Doc da risau pasal HB tu, darah pun di ambil laaa.. Tapi sampai hari ni yat tak dapat lagi result darah tu. Next check up may be... Hope tak ada laa rendah macam dulu.. Amin!!!!

Ibu hamil atau wanita hamil sangat berisiko terkena anemia atau kurang darah. Oleh sebab itu, ibu hamil harus menjaga pengambilan gizi untuk menghindari kekurangan zat gizi, folat, dan vitamin B12 yang menjadi penyebab utama terjadinya anemia selama kehamilan.

Anemia selama kehamilan dikaitkan dengan peningkatan risiko kelahiran premature dan berat bayi ketika lahir adalah rendah.
 
Mempertahankan hemoglobin dalam batas normal sangat penting karena hemoglobin mengangkut oksigen ke janin. Oleh kerana itu, penting untuk mengambil makanan kaya vitamin C untuk meningkatkan penyerapan zat besi. Sebaiknya juga menghindari makanan yang dapat mengurangi penyerapan zat besi seperti teh dan kopi.
 
Kalsium dalam susu juga dapat mengurangi penyerapan zat besi.

Yat nak kongsi beberapa jenis makanan yang sangat baik diamalkan oleh ibu hamil untuk mencegah terjadinya anemia atau HB rendah. Ni hasil men'google'kan diri tau. Perlu bagi ibu-ibu hamil ni mencari info untuk kesihatan diri dan kandungan. heheheh..
 
 
 

Pisang
  • Pisang merupakan sumber zat besi dan mineral yang baik. Makan pisang saat sarapan mungkin menjadi pilihan yang tepat untuk mengubati atau mencegah anemia selama kehamilan.
Brokoli
  • Brokoli adalah sayuran berdaun hijau yang baik dikonsumsi selama kehamilan. Brokoli adalah sumber vitamin, zat besi, dan asam folat.
Daging merah
  • Daging merah dapat membantu ibu hamil mendapatkan cukup zat besi untuk memerangi anemia selama kehamilan. Zat besi dari sumber hewani lebih mudah diserap dibandingkan dari sumber nabati.
Biji-bijian
  • Biji-bijian membantu ibu hamil tetap sehat dengan mencegah anemia selama kehamilan. Semua jenis biji-bijian akan menjaga jumlah normal hemoglobin.

Havermut
  • Havermut boleh melawan anemia selama kehamilan. Selain mudah dicerna, havermut dapat memberikan mineral yang diperlukan oleh tubuh, bersama dengan zat besi.

Kacang-kacangan
  • Kacang-kacangan adalah sumber zat besi untuk mencegah anemia. Ini juga boleh jadi camilan sihat untuk menemani kegiatan Anda di tempat kerja atau di rumah.

Bayam
  • Bayam merupakan makanan super bagi ibu hamil. Bayam adalah pemasok zat besi dan asam folat untuk memerangi anemia selama kehamilan.

Buah Delima
  • Delima merupakan buah yang kaya zat besi. Menyertakan buah ini dalam diet harian jika Anda mencari solusi untuk memerangi anemia selama kehamilan.
 
Kismis
  • Kismis adalah buang anggur yang dikeringkan. Kismis menjadi pilihan yang baik untuk melawan anemia selama kehamilan.
Kurma
  • Kurma dikenal karena kemampuannya meningkatkan hemoglobin. Boleh juga makan kurma sebagai camilan manis yang dapat meningkatkan pengeluaran darah merah.
Madu
  • Jika ibu hamil mengalami anemia selama kehamilan, coba masukkan madu dalam menu harian Anda. Madu merupakan sumber zat besi yang baik untuk melawan anemia.

Kuning telur
  • Kuning telur mengandung banyak zat besi. Makan telur dapat membantu mempertahankan jumlah normal hemoglobin.
Kerang
  • Kerang adalah jenis makanan laut yang kaya zat besi. Ibu hamil dapat memasukkan dalam diet harian untuk mengobati anemia selama kehamilan. Namun, tetap batasi asupannya karena diduga tercemar limbah.
*********************************************
Semoga perkongsian yat kali ni bermanfaat untuk semua tau, especially kepada kawan-kawan yang hamil. 

Jom kita pakat-pakat cuba makanan ni plak. Kasi HB cantik punye... hehehe

Your Shaklee Independent Distributor | 019-397 9157

No comments:

Post a Comment

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

YouTube D'hayati

Loading...